Jak zlepšit školní stravování? Příkladem může být švédský systém

V České republice probíhá diskuse o tom, jak zvýšit dostupnost stravování ve škole pro všechny děti. Zároveň ředitelé, učitelé i odborníci hledají cesty k častějšímu využívání čerstvých lokálních surovin například ve školních jídelnách.

Inspiraci nabídla i debata s názvem Systém školního stravování ve Švédsku, kterou zorganizovala iniciativa Skutečně zdravá škola a které jsme se v rámci projektu W4W: Obědy pro děti zúčastnili.

Hosté z regionu Värmland představili fungování tamního systému, jenž více než 70 let stojí na bezplatném podávání jídla v předškolním a školním vzdělávání. Data podle Švédů ukazují, že stravování zdarma ve škole vyrovnává socioekonomické rozdíly ve stravování a zdraví.

Kromě toho systém počítá s procentuálním zastoupením bio potravin ve školní stravě a využívání surovin z vlastních zdrojů.

Skupina, jež byla složená ze zástupců škol, jídelen i samosprávy, prezentovala rovněž praktické aspekty švédského systému – včetně tradičního bufetového vydávání jídla. V něm si děti sami volí jak velikost porce, tak složení pokrmu.

Jídlo obecně je v zemi důležitým tématem vzdělávání – podle učitelů a ředitelů škol je klíčové, aby se o jídle co nejvíce hovořilo. A to jak z pohledu zdravotního, tak společenského či finančního. Jen osvětou lze totiž zabránit zbytečnému plýtvání, nezdravému stravování a příliš vysokým výdajům za potraviny.

Více informací o projektu W4W: Obědy pro děti, který realizujeme s podporou MŠMT ČR.