Když školní oběd znamená víc než jen jídlo

10.3.2020

Apetit on-line se ptal Jany Skopové, manažerky obecně prospěšné společnosti Women for Women, k čemu jsou dobré školní obědy. Jaké důsledky má pro dítě hladovění?

logo_apetit_obědy_pro_děti.pngProč je důležité, aby všechny děti měly ve škole obědy?

"Naše představa byla původně řekněme především hodně „nutriční“. Mysleli jsme si, že hlad v důsledku nezaplaceného oběda je to hlavní, o co jde. Ale zkušenosti nás poučily, že to je pouze spouštěč následků. Děti bez oběda nemají dostatek energie a chuti se učit. Zhoršuje se jim prospěch i docházka. Objevují se i případy, kdy je do školy odmítají posílat i sami rodiče, protože se jednoduše stydí za to, že jim nemohou platit obědy. Nejvíc nás překvapilo, že celá tato situace vyúsťuje v postupné vyčleňování z kolektivu. Spolužáci obědvají, smějí se, mají společné zážitky ze školní jídelny a dítě bez oběda o to vše přichází. Zažívá vlastně své první společenské vyloučení. Jinými slovy, relativně banální věc, jako je školní oběd, může mít naprosto fatální důsledky pro jeho psychický a sociální vývoj. Také jsme zjistili, že právě toto je pro samotné děti úplně to nejdůležitější," popsala J. Skopová, co je vlastně pro děti na školních oběšdech to nejdůježitější. 

Děti nechtějí být jiné než jejich vrstevníci. Jsou závislé na nás dospělých. Když jim nepomůžeme a neumožníme jim takové základní věci, neděláme dobrou výchovnou práci. Kdybych chtěla být skutečně dramatická, asi bych řekla, že v důsledku nejde ani tak o jídlo (které je samozřejmě důležité), ale o to, v jaké zkušenosti vychováváme naše děti a čím je vybavujeme a ovlivňujeme do života.

Další otázky a odpovědi najdete zde na stránkách Apetit.

Zoom gallery

Děkujeme za publicitu a podporu!

 

 

 

Obědy pro děti > O projektu > O nás v médiích > Když školní oběd znamená víc než jen jídlo

 

Staňte se Fanouškem

Záštita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hlavní partner

Dále nás podporují

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obědy pro děti 

s finanční podporou MŠMT

pro roky 2016-20